Compania de livrare a ziarelor din Danemarca gasita nevinovata in cazul salariilor extrem de mici pentru angajatii romani… Sindicatul 3F a pierdut din pacate procesul….

0
178

Dansk Avis Omdeling blev i dag frifundet for underbetaling af et rumænsk avisbud i Århus. 

avisbud, lmslms

130 avisbude fra østeuropa fik at vide, at de skulle arbejde 40 timer om ugen til mindstebetaling, men virkeligheden viste sig at være en anden, da de først var i Danmark.

Nu bliver det svært for fagforeningen 3F at få underkendt selskabet for overenskomstbrud over for rumænske avisbude.   – Jeg tror ikke på det, siger næstformand i 3F i Århus Knud Aage Rasmussen.

Arbejdsretten frikender DAO for underbetaling og urimelige arbejdstider i ansættelsesforholdet for et rumænsk avisbud.

Det er den første dom i en række sager, som 3F bebuder i Arbejdsretten.  

3F gik ind i sagen, efter at Danmarks Radios program 21 Søndag i foråret 2008 berettede om avisbudenes arbejdsforhold. Det fik dengang også Socialdemokraterne, SF og Enhedslisten til at beskylde aviserne for at være dobbeltmoralske, når de kritiserede andre for ikke at holde deres sti ren.  

Arbejdsretten mente dog, at firmaet ikke har sørget for at udfylde rumænerens ansættelseskontrakt om arbejdsvilkårene til punkt og prikke. Og det kostede en godtgørelse til sagsøgeren på 5000 kroner, ligesom Dansk Arbejdsgiverforening og Danske Mediers Arbejdsgiverforening fik en regning for sagsomkostningerne på 2000 kroner.  

DAO’s administrerende direktør, John Romedahl, siger, at han betragter dommen som en frifindelse for anklagerne for at snyde avisbudene.   

Selskabet ejes i fællesskab af JP/Politikens Hus og Syddanske Medier, der er en del af Berlingske. …http://www.dr.dk/Regioner/Aarhus/Nyheder/AarhusBy/2009/06/30/165527.htm

Lasă un răspuns