Înca un articol pozitiv despre Dacia în presa daneza „Un român cinstit – Ærlige Dacia Sandero”

1
147

Ærlige Dacia Sandero

Rumænsk billigbil leverer varen i form af solid basistransport i 100.000 kroners klassen – og den gør det med plads og motorer fra 150.000 kroners klassen.

Det kan være svært at blive til noget, hvis man har et navn, der lyder som en mellemting mellem en mexicansk solhat og en Frisko sommeris. Men Sandero byder ind med nogle soleklare kvaliteter, der hæver den over platte navne-jokes. Også selvom den hedder Dacia til fornavn, for når fraprisen på 99.900 kr. for en minibil i klasse med Fiesta og Polo kommer på bordet, så stivner smilene hos konkurrenterne.

Bilmærket Dacia er tilbage i Danmark efter over 25 års fravær. Det udtales »datija« – som et russisk sommerhus, selvom mærket er fra Rumænien og i virkeligheden er ejet af franske Renault. Og hvis det ikke er globaliseret nok, så er Dacia samtidigt en middelalderlig latinsk betegnelse for Danmark. Ikke at rumænerne havde det i baghovedet, da de navngav bilmærket tilbage i 1966, for det er opkaldt efter den rumænske provins Dakien. 

Men alligevel er der noget sært poetisk over navnesammentræffet. For Dacia bygger robuste biler baseret på ny Renault-teknologi uden at have nogen som helst andre aspirationer i tilværelsen end at levere billige biler. En målsætning der giver bonus, når den ramler ind i det danske afgiftssystem, der straffer alt, hvad der lugter af lyst og luksus.
Sidst Dacia var i Danmark, havde bilerne forældet Renault-teknologi. I dag opleves de måske som en 10 år gammel Renault, men de deler en masse teknik med de de nyeste Renaulter. Og det gør en forskel.
Trillende joggingtøj

 

 

1 COMENTARIU

  1. de parca pe aia de la dacia ii fute grija de danezi….dacia e prezenta pe piete mult mai mari de zeci de milioane de loc, nu aruncatura asta de scuipat de 5 milioane…..daca nu le convine sa umble in cutiutele lor de conserve,,kia si alte asiatice

Lasă un răspuns