Nyt bilmærke dumper prisen

0
152

Den 5-dørs familie-kombi hedder Sandero og kommer med valg mellem benzin- og dieselmotor fra Renault.Papsøn Franske Renault, der ejer rumænske Dacia, ruller ind på det danske marked med familiebiler fra kun 110.000 kr.

Den har været her før, rumænske Dacia, men det er så længe siden, at bilerne længst er rustet bort og glemt. Godt det samme, for da Dacia under kommunismen tidligere forsøgte sig i Danmark, skete det med rent ud sagt rædselsfulde biler i stil med Renault 12 og med en skrækkelig finish som samling med rustgaranterede galopskruer.

Til efteråret – og flere årtier senere – prøver Dacia igen. Et felttog planlægges, fordi moderkoncernen Renault vil have fat i de tusindvis af bilister, for hvem prisen er alt. Dacia til priser fra 110.000 kr. skal ikke konkurrere med nye biler. Mærket skal appellere til unge og ældre, for hvem valget enten er en brugt bil – eller en fabriksny med duft og garanti. Dacia, der skal øge – ja måske fordoble – Renault-koncernens markedsandel – når dansk asfalt til september og skubbes igang med tre års garanti eller 100.000 km.

Tryghed kan man kalde det. Tryghed mod det uforudsete, som jo let kan ramme den, der køber brugt.

Dacia er et mærke uden prestige. Den danske importør (Renault Danmark) beskriver målgruppen som folk, der godt kunne have hoppet ind i en Lada, hvis dette mærke ellers blev markedsført. Dacia har ikke noget navn i Vesteuropa, men er længere mod øst og syd anerkendt som en enkel, men bundsolid bil, der tjener under barske forhold i Mellemøsten. Men også i Tyskland af alle lande begynder den at dukke op på statistikkerne.

Dacias eksportprogram fordeler sig på tre hovedmodeller: Logan – en klassisk 4-dørs til ca. 110.000 kr. Sandero – en 5-dørs til skønnet 115.000 kr. Logan MCV – en 7-sæders multibilagtig ting i prisklassen 145.000 kr….. Business.dk

Lasă un răspuns