Dacia Lodgy impresioneaza Danemarca. Declarata cea mai bună mașină de familie

3
368

Engang var syvpersoners biler et fænomen, der knyttede sig til de rigtigt store bilklasser. Typisk i form af små minibusser eller store multi-biler (MPV).

Men i takt med at kompaktbilerne er vokset og efterspørgslen på mindre syvpersoners øget, er en hel lille kavalkade af syvpersoners med rod i den mindre mellemklasse eller endda endnu mindre klasser blevet kastet på markedet. Et frisk eksempel er Fiat 500. Oprindeligt en meget lille bil fra mikroklassen. Så kom en forhøjet og forlænget udgave på markedet, og nu fås 500-modellen med tilnavnet Living også med syv sæder. I mange af disse biler er tredie sæderække mest en nødforanstaltning. Som regel sidder stolene foldet op af anden sæderække under daglig brug. Eller de er lagt ned i vognbunden.

Der findes dog undtagelser fra »nødreglen«. Mest markant klassens nyeste og suverænt billigste spiller: Dacia Lodgy. I denne bil kan selv større personer sidde på tredie sæderække uden at få klaustrofobi. De sidder ikke specielt godt, fordi polstring og lårstøtte lader meget tilbage at ønske. Men dog uden at få knæene klemt op i sæderne foran.
Da Dacia Logan desuden er markedet billigste syvpersoners bil – både målt efter købspris og totaløkonomi – skal man være meget sikkerhedsfixeret, for ikke at tage den med i sine overvejelser, hvis ønsket er syv sæder.
 
Billigbilens Achilleshæl er utidssvarende kollosionsssikkerhed. Blot tre stjerner blev det til, da Euro NCAP testede modellen sidste år. På den anden side kan køberne af den rummelig bil trøste sig med, at en anden syvpersoners bil, Chrysler Voyager, i sin tid præsterede en af de dårligste crashtest i Euro NCAPs historie.
 
Kort efter viste svenske undersøgelser, at bilen i virkelige ulykker med levende mennesker i sæderne skilte sig ud som en af de biler, hvori færrest personer blev dræbt eller alvorligt kvæstet i. Størrelsen og vægten af en bil betyder nemlig rigtig meget, når det går galt i trafikken, og Lodgy er en af de største i sin klasse. Endda større end halvbroderen Renault Scenic. Dacia benytter nemlig Renaults teknologi, og køreskaberne er om ikke fremragende så dog acceptable og på højde med, hvad en række andre syvpersoners biler præsterer. Og som et ekstra plus kan nævnes, at fabriksgarantien er tre år mod Renaults to år.
Analysen fra Bilpriser.dk af de mindre syvsædede bilers totaløkonomi viser, at det vanskeligt lader sig afgøre, om det bedst kan betale sig at købe bilerne med diesel- eller benzinmotor. Det afhænger især af, hvor stor meget man skal betale ekstra for selvtænderen. Og selvfølgelig, hvor meget mere brændstof benzinudgaven sluger. Nogle er billigst som dieseludgave. Andre som benzinditto.
 

3 COMENTARII

  1. Cel mai bine danezii sa nu cumpere Dacia si sa umble cu jafurile lor. S-ar putea ca intr-o zi, danezul care ar avea Dacia, ar putea fi gasit mort, ucis, injunghiat, furat, decapitat, violat si etc, de catre propria masina, pentru ca Dacia fiind romaneasca, se razbuna pe rasismul danezilor.

  2. Din cate stiu pe masina scrie „made in Europe” nu in Romania, ca atunci poate nu ar mai cumpara-o nimeni…poate, am un vecin danez care are logan si era sigur ca e facut in Rusia, asta stia de la sfatul altui sofer si el la fel de sigur.

    Asa ca Dacia e doar un nume in Dk , nu ne reprezinta cu nimic………chiar daca nu e o masina rea pt banii aceei bani.

Lasă un răspuns